کرتینوال (Curtain Wall) چیست؟؟

سیستم نمای کرتینوال نوعی نمای شیشه ای است که معمولا از پروفیل آلومینیوم و شیشه تشکیل می شود.این نوع اغلب در ساختمانهای مرتفع مورد استفاده قرار میگیرد  زیرا هم نازک و سبک وزن می باشد هم زیبایی خاصی به ساختمال می بخشد. این دیوارها سازه ای نیستند و تنها می توانند وزن خود را حمل کنند، در حالی که بار باد و گرانش را به سازه ساختمان انتقال می دهند.
کرتین وال  غیر سازه ای بوده و صرفا برای جلوگیری از نفوذ آب و هوای خارج به داخل و عدم تبادل حرارتی و داخل و خارج ساختمان طراحی واجرا می گردد. به این معنی که هیچگونه بار مرده ای به استثنای وزن خود را تحمل نمی نماید و نیروهای افقی ناشی از باد که بر بدنه آن وارد می آید را از طریق اتصالات موجود در طبقات و ستون های ساختمان به سازه اصلی انتقال می دهد.
به همین خاطر امکان طراحی و اجرای آن با استفاده از مواد بسیار سبک وجود داشته که این امر علاوه بر کاهش چشم گیر هزینه های ساخت و ساز خصوصا سازه اصلی در سبک سازی ساختمان و در نتیجه استقامت بیشتر بنا در مقابل زلزله نیز نقش بسزایی را ایفا می نماید.
سیستم های معمولی کرتین وال از دو بخش اصلی تشکیل می گردند که عبارت است از سازه نگه دارنده و مصالح پرکننده. اگر چه سازه اصلی اولین کرتین وال های ساخته شده فولادین بوده ولی امروز عموما این نوع نما با استفاده از پروفیل های اکسترود شده آلومینیومی طراحی می گردد.
تفاوت عمده نمای کرتین وال با روش های سنتی نما سازی در این است که کرتین وال بر اساس خواسته طراحان و با توجه به مقتضیات بنا و عواملی چون: انقباض و انبساط حرارتی ،لرزش ها و تحرکات ساختمان بر اثر نیروهای ناشی از باد و زلزله، آب بندی، هوابندی موثر، ایزولاسیون حرارتی (جهت کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش )،عایق بندی صوتی و چگونگی نورپردازی در ساختمان طراحی و اجرا می گردد و مناسب ترین روش نماسازی در ساختمان های با طبقات متعدد می باشد.

کرتین وال یونیتایز(Unitized curtain wall systems) :

در این روش که مدولار نیز نامیده می شود تقریبا تمامی مراحل ساخت در کارخانه سازنده انجام می پذیرد.بدین معنی که بر اساس طراحی دقیق انجام شده. نمای ساختمان به قطعات کوچکتری که از نظر وزن و ابعاد قابل جابجایی باشد تقسیم بندی میگردد و کلیه اجزای آن شامل پروفیل گسکت اتصالات و یراق آلات در کارخانه مونتاژ و نهایتا شیشه و سایر مصالح پرکننده در آن نصب و یونیت ها کامل شده به محل پروژه حمل می گردند.
سپس هر یک از یونیت ها در محل مشخص خود با روش هنگینگ به اتصالات تعبیه شده بر روی بدنه ساختمان در کنار یکدیگر نصب می گردند.مزایای استفاده از سیستم یونیتایز عبارت از افزایش سرعت کاهش هزینه های نصب در محل کارگاه ساختمانی امکان کنترل کیفیت مستمر و موثر در تمامی مراحل ساخت در فضای بسته کارخانه تولید کننده می باشد.

کرتین وال استیک(Stick system Curtain wall) :

بخش اعظم کرتین وال های اجرا شده با این روش طراحی و نصب گردیده اند.در این روش اجزای مختلف استراکچر اصلی شامل پروفیل های عمودی و افقی بصورت مجزا بر روی بدنه ساختمان نصب گردیده و سپس شیشه یا سایر مصالح پرکننده داخل آن قرار می گیرند.بخش عمده مراحل ساخت و نصب در محل کارگاه ساختمانی انجام میشود ولی برش ماشینکاری نصب اتصالات و اماده سازی پروفیل ها میتواند در کارگاه با کارخانه تولیدی انجام پذیرد.

انواع سیستم استیک:

1-سیستم یوچنل
2-سیستم کاست دار
3-سیستم درپوش دار
در قسمت دانش فنی با مقالات بیشتر به تشریح این سیستم خواهیم پرداخت.
((کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره فنی و قیمتی می باشند))

کرتینوال

namakaran.agآلومینیوم ترمال بریکبازسازی ساختمانپروفیل UPVCپروفیل آلومینیومپروفیل آلومینیوم اختصاصیپروفیل لمینتپنجره upvcترانزومتعویض پنجره های قدیمیدکوراسیون داخلیساختمان سازیشیشه دو جدارهفریم لسفیسکپنمای اسپایدرنمای تمام شیشهنوسازی ساختمانیو چنل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *